پیرامون کمپیین بایکوت حج

                                               آرش کمانگر

سکولارهای ایران ( اعم از مذهبی و غیر مذهبی ) باید کارزار تحریم حج  و قبور امامان و امامزاده ها را به یک جنبش سراسری تبدیل کنند !

 

اینروزها به دنبال افشا شدن تعرض جنسی به دو نوجوان ایرانی در فرودکاه جده در عربستان توسط ماموران رژیم پادشاهی اسلامی عصر شتر چرانی این کشور ، موجی از بحث ها و اعتراضات ، در رسانه ها و شبکه های اجتماعی فارسی و تا حدی عربی براه افتاده است . دامنه این اعتراضات به حدی بوده که حتی تعدادی از مقامات و مراجع رژیم اسلامی ایران نیز – لااقل در مورد ضرورت حج عمره – به شک افتاده اند . اما بخشی از معترضین با گرایشات و از منظرهای متفاوت سخن از براه انداختن کمپیین بایکوت حج  میکنند .

همانطور که همه مردمان و از جمله مسلمانان میدانند ، قبله اول مسلمین که رو به آن نماز میخواندند : مسجدالاقصی در بیت المقدس ( شهر قدس یا اورشلیم ) بود . کعبه یا خانه خدای فعلی تا قبل از اسلام آوردن مردم شبه جزیره عرب – بویژه ساکنان مکه – بتخانه و محل نگه داری سه عدد از مهمترین بت های آنزمان یعنی " لات و منات و عزی " بود . در آنزمان مکه به دلیل برخورداری از مرکزیت پرستش بت های اعظم ، دارای درآمد فراوان بود و تجار و ثروتمندان و حاکمان آن شهر نظیر  ابوسفیان  ، اهمیت زیادی برای این منبع درامد قائل بودند . به همین خاطر وقتی محمد و لشکریانش برای فتح مکه اقدام کردند یکی از شروط ابوسفیان و دیگر حکام مکه و کلا سرزمین حجاز این بود که قبله مسلمانان از مسجد الاقصی به مکه و کعبه ان منتقل شود . پیامبر مسلمانان نه تنها این شرط را پذیرفت بلکه ایه آورد که بر هر مسلمانی در هر گوشه ای از جهان در صورت استطاعت مالی ، واجب است که در طول عمر خود حداقل یکبار برای حج به مکه سفر کند. این حج واجب و در صورت استطاعت مالی ، اجباری را حج تمتع میگویند که در موعد و تاریخ معینی برگزار می شود و دارای مناسک گوناگونی است .  اما میلیونها نفر از مسلمانان هم هستند که خارج از موعد حج تمتع ، جهت زیارت کعبه به عربستان سفر میکنند که به آن حج عمره میگویند . هر ساله فقط از ایران چند صد هزار نفر برای حج تمتع و عمره به مکه سفر میکنند که به اعتراف خود مقامات رژیم ایران فقط مخارج سالانه مربوط به حج عمره حدود شش صد میلیون دلار به حساب رژیم عربستان واریز میکند و یا در حقیقت به اقتصاد ایران ضربه میزند . اگر سفر میلیونها شهروند مسلمان کشورهای دیگر را هم اضافه کنیم در خواهیم یافت که رژیم سلطنتی اسلامی آل سعود ، میلیاردها دلار در سال فقط از مراسم حج درامد کسب میکنند . این ولخرجی عظیم در عین حال با یک جنایت علیه محیط زیست نیز همراه است . زیرا حاجیان بر مبنای یک سنت پوسیده ، وظیفه دارند گوسفند  یا حیوان اهلی را قربانی کنند . همه ساله صدها هزار از این نوع حیوانات بعد از اتمام مراسم حج قربانی می شوند و چون وسایل نگه داری کافی از آنها وجود ندارد و یا صرف نمی کند معمولا دهها هزار از آنها دفن می شوند در حالیکه بیش از هشت صد میلیون انسان در جهان و از جمله در کشورهای پرجمعیت مسلمان از گرسنگی و سوء تغذیه رنج میبرند . این جنایت مشترک علیه انسانیت ، حیوانیت و طبیعت را  واجب شرعی دانسته که در صورت به جا نیاوردن ان ، فرد مسلمان را ممکن است راهی " جهنم " کند !!

جالب است بدانید که " خادمان و کلیدداران کعبه " این درآمد عظیم را عمدتا نه صرف ساختن بیمارستان و مدرسه و جاده و توسعه اقتصادی ممالک فقیر مسلمان ، بلکه صرف ساختن مساجد و توسعه نوعی از اسلام سنی با روایت بسیار عقب مانده وهابی میکنند که از درون ان طالبان و القاعده و داعش سربرآورده است . اما اسلام وهابی علیرغم کسب درامد دهها میلیارد دلاری از  " خانه خدا "  این " خوبی " را دارند که به همین بسنده کنند و از پرستش قبور و مقبره دیگران حتی پیامبر و امام و شیخ پرهیز نمایند و حتی آنرا حرام بدانند مبادا دکان پرستش مقبره غیر ، کعبه آنها را بی رونق کند . در همین راستا است که وهابیون و برخی دیگر از شاخه های اهل سنت به شدت به شیعیان بابت پرستش قبور امامان و امامزاده ها معترضند و آنها را رافضی میخوانند . در میان این شیعیان ، رزیم ولایت فقیه ایران گوی سبقت را از همه همتایان خود ربوده است . از زمانیکه در دوره سلطنت صفویان ، مذهب رسمی کشور از تسنن به تشیع تغییر یافت غیر از مقبره امام هشتم شیعیان در مشهد و برادر او در شیراز و معصومه در قم  ، شاید فقط چند صد امامزاده و پرستشگاه وجود داشته است که طبق آخرین آمار سازمان اوقاف تا مقطع انقلاب 57 حدود سه هزار عدد بودند اما تنها در طی 36 سال حاکمیت جمهوری اسلامی ، این تعداد به حدود یازده  هزار امامزاده رسیده است . رونق بازار این امامزاده های ساختگی در حدی شده که اخیرا امامزاده سیار " بیزن " را هم به آن افزوده اند . بگذریم که مسجد جمکران در اطراف قم و چاه معروف آن – که به گفته شماری از فقهای شیعه محل غیب شدن امام دوازدهم است !!! -  دارد گوی سبقت نه تنها از امامزاده ها بلکه از خود امام هشتم می رباید و این مسئله در سالهای اخیر سلطان آستان قدس رضوی را به هراس انداخته است . این یازده هزار امامزاده کافی  نبودند ، دهها هزار صندوق صدقات و نذورات را در همه شهرهای ایران نصب و به آنها افزوده اند تا مردم گرفتار در افیون مذهب و خرافات را بدوشند . درآمد عظیم این مقبره ها را براستی نمیتوان تخمین زد فقط سال گذشته یکی از رسانه ها آمار داد که مردم ایران سالانه حدود 60 میلیارد تومان به سوراخ این امامزاده ها می ریزند . علاوه بر ان رژیم شیعی ایران برای تقویت هر چه بیشتر متحدین خود در عراق ، همه ساله تسهیلات سفر صدها هزار زائر ایرانی را به کربلا و نجف و ... فراهم میکند تا میلیاردها هم از این طریق از سرمایه کشور به هدر رود .  آنهم در حالیکه همین هفته گذشته خبرگزاری ایلنا آمار داد که حدود 15 میلیون زاغه نشین و حاشیه نشین در ایران زندگی میکنند و فقر و بیکاری بیداد میکند و حداقل دستمزد یک چهارم خط فقر تعیین شده است !!

در چنین اوضاع وانفسایی هر مسلمانی اعم از شیعه یا سنی که نشانی از آگاهی و بشردوستی داشته باشد ، ضروری است که بیزنس عظیم شیوخ سنی و شیعه را که مصارفی جز ولخرجی ، غارت ، رواج تحجر مذهبی و تروریسم اسلامی ندارند ، تحریم کنند و مانع از سرازیر شدن دهها میلیارد دلار به حلقوم مرتجعین سنی و شیعه گردند . این میتواند و باید به یک کارزار مردمی و سراسری تبدیل شود و نه تنها ایران و خاورمیانه و شمال افریقا بلکه کل جهان را فرا گیرد . این کارزار مردمی و سکولار را باید از پیرایه های شوونیستی و نژادپرستانه و لمپنیزم برحذر داشت . متاسفانه حادثه تعرض جنسی اخیر به دو نوجوان ایرانی در عربستان ، فرصت به راسیستهای آریایی داده تا علیه مردم عرب که اکثریت آنها خود قربانی ستم سیاسی و مذهبی و استثمارگرانه شیوخ و سلاطین خویش هستند  را با رکیک ترین الفاظ مورد حمله قرار دهند و کارزار را به جنگ عرب و عجم تبدیل کنند و عقده های قدیمی خویش را به جولان وادارند . غافل از اینک سرزمین ایران از دیرباز و حتی قبل از سقوط امپراتوری ساسانی بدست  سپاهیان اسلام ، محل زندگی انبوه مردمان عرب در بخشهای جنوبی و جنوب غربی ایران بوده است و هم اکنون نیز دست کم دو میلیون عرب ، تحت شدیدترین ستم ها و تبعیضات در ایران زندگی میکنند و چه در دوره رژیم  پهلوی و چه در دوره رزیم اسلامی از حقوق برابر بی بهره بوده اند و نه تنها شلاق  شوونیسم بلکه راسیسم را نیز بر پیکر خویش احساس کرده اند .

بنابراین کارزار بایکوت حج  و مقبره امامان و امامزاده ها  را باید از عقده گشایی های نژادپرستانه و نیز شوخی های زشت جنسی به دور نگه داشت و آنرا از مسیر انسانیت ، سکولاریم ، آزادگی و مبارزه با خرافات و جهالت منحرف نکرد . این کمپیین و جنبش علیرغم ماهیت دنیوی و سکولاریستی اش ، شرط آته ایست بودن و بی دین شدن را در برابر بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان قرار نمی دهد بلکه با باورمندی استوار به ازادی اندیشه و  بیان  ( از جمله آزادی اعتقاد یا عدم اعتقاد به دین ) خواستار تبدیل شدن امر مذهب به یک امر خصوصی انسانها و بریده شدن دست مذاهب و رهبران آنها از غارت دهها میلیاردی میلیونها انسان است که در جستجوی " بهشت برین " و یا به جا آوردن صوابی ، مستبد ترین ، عقب مانده ترین و متوحش ترین شیوخ سنی و شیعه را از ایران تا عربستان و ... تقویت میکنند تا با پول ناشی از فریب مردم ، جهالت را ابدی  و توحش را در سراسر خاورمیانه و جهان بازتولید کنند . چرخ های این هیولا ی فاسد و چپاولگر و قرون وسطایی باید از حرکت باز ایستد  و این نه تنها نیازمند روشنگری ، نواندیشی ، مبارزه فرهنگی  و سیاسی بلکه در گرو یک تحریم  مالی – اقتصادی وسیع همه مراکز پمپاژ جهالت مذهبی و مدعی معجزه و صواب و تضمین آخرت است .

 

                         زنده باد آزادی ، برابری و سکولاریسم

                                         16 آوریل 2015